FIUL LUI SAUL – Oscar pentru cel mai bun film străin

În urmă cu câteva momente, FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL (Ungaria) a fost desemnat câștigător al Premiului Oscar la categoria Cel mai bun film străin.

Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes și este distribuit din 11 martie în cinematografele din România de Transilvania Film.

Celelalte titluri nominalizate la categoria Cel mai bun film străin al ediției cu numărul 88 a Premiilor Oscar sunt: Embrace of the Serpent (Columbia), Mustang (Franța), Theeb (Iordania), A War (Danemarca). Îi felicităm pe toți nominalizații pentru această performanță.

FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL este un film cu peste 30 de nominalizări și 22 de premii câștigate. A fost distins cu Marele Premiu al Juriului  și cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de Film de la Cannes și a fost desemnat Cel mai bun film străin la ediția din acest an a Globurilor de Aur.

Sinopsis

Octombrie 1944, Auschwitz-Birkenau.

Saul Ausländer (Géza Röhrig) este un prizonier evreu din Ungaria, forțat să lucreze pentru naziști în camerele de gazare din lagărul de concentrare. În timpul ce se află într-unul dintre crematorii, Saul descoperă cadavrul unui băiat pe care îl bănuiește a fi propriul său fiu și decide să îndeplinească o misiune imposibilă, aceea de a salva din flăcări trupul neînsuflețit al copilului și a-l înmormânta cum se cuvine. Filmul prezintă cele două zile din viața unui bărbat obligat să își uite umanitatea și încercarea lui disperată de a găsi mântuirea salvând corpul copilului.

Filmul se concentrează pe un punct de vedere şi pe acţiunile unei singure persoane, ceea ce-i permite personajului să întâlnească şi alte puncte de vedere şi alte acţiuni. Lagărul este perceput prin prisma „călătoriei” lui Saul.”, a declarat regizorul László Nemes.

Levente Molnár, actor la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, are un rol cheie în acest film; el îl interpretează pe Abraham Warsawski, cel mai apropiat prieten al lui Saul, aflat alături de el în lagarul de concentrare.

Pe parcursul filmărilor, cea mai grea încercare a fost accea de a evita sentimentele umane care vin din cunoașterea ororilor la care acești oameni au fost nevoiți, fortați să se expună. Aceasta evitare a fost necesară pentru a putea funcționa în fața camerei de filmare, în data și locul menționat în scenariu. Personajul pe care-l interpretam nu avea șansa autocompătimirii. Trebuia să găseasca un mod de ” funcționare umană” în epicentrul iadului.”, a declarat Levente Molnár.

Personajul Saul şi filmul lui László Nemes încearcă să opună ceremonialul morţii unei fabrici ce produce moarte, să opună ritualul unei maşinării şi rugăciunea, zgomotului. Când n-a mai rămas nicio speranţă, din străfundul iadului în care trăieşte, vocea interioară a lui Saul îi spune: trebuie să supravieţuieşti, ca să duci la bun sfârşit un act ce are sens, un profund sens uman, vechi de când lumea, sacru; un act plin de seminificaţie, care stă la originea comunităţii şi a religiilor: respectul faţă de trupul celui decedat.

Presa internațională despre FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL:

Un punct de reper formidabil pentru ficționalizarea cinematografică a Holocaustului(The Film Stage)

O remarcabilă viziune asupra dramei Holocaustului care recrează atmosfera lagărelor Auschwitz într-un mod tulburător de real(Indiewire)

O dramă rară despre Holocaust care reușește să puncteze drama efectivă și nu doar disperarea de a trăi în iadul unui lagăr de concentrare (The AV Club)

Nu pot percepe și înțelege nici până în  ziua de azi cele petrecute la Auschwitz. Nu pot să concep cum am fost noi, oamenii,  capabili de asemenea fapte„, a mărturisit Levente

Filmul este distribuit în România de Transilvania Film.

Trailer: https://youtu.be/y0hVMb2tln4

Facebook: https://www.facebook.com/TransilvaniaFilm

Scroll to Top