Mere / Apples, lungmetrajul de debut al regizorului grec Christos Nikou, al cărui producător executiv este nimeni alta decât Cate Blanchett, explorează ideea de pandemie a uitării, arătând pe marele ecran o versiune a lumii măcinate de un virus agresiv care provoacă pierderea totală a memoriei. Legătura cu adevăratul context pandemic pe care l-am traversat nu este una voită, după cum menționează regizorul în interviuri, însă efectele pe care le resimțim în momentul de față transformă filmul într-o notabilă parabolă.
Întreg globul cade victimă unei pandemii ce provoacă amnezia subită. Aris este un bărbat între două vârste, pacient într-un program ce ar trebui să-l ajute să-şi creeze o nouă identitate. În urma tratamentului ce presupune sarcini zilnice menite să-i creeze noi amintiri pe care le documentează apoi în imagini, Aris începe încetul cu încetul să revină la viaţa obişnuită. O întâlneşte pe Ana, o femeie aflată şi ea în program. Dar oare cine suntem? Doar totalul imaginilor pe care le strângem şi le afişăm sau oare suntem ceva mai profund şi complex?
Prezentat la Transilvania Pitch Stop în faza de proiect, Mere a fost proiectat în premieră în România la TIFF 2021, acolo unde regizorul a revenit în selecția pentru competiția internațională. Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film în 2021, filmul a fost totodată și propunerea Greciei la Premiile Oscar în 2021.
Deși Nikou nu consideră că influența lui Yorgos Lanthimos este aparentă în filmul său de debut, critica îi asociază pe cei doi regizori greci, găsind numeroase similitudini cu Dogtooth, proiect pentru care Nikou a lucrat ca regizor secund.
O reflecție despre memorie, identitate și pierdere, “Nikou speră să facă prin [acest film] o comedie ușoară despre tentativele de uniformizare socială, despre social media freaks, teama de singurătate.” (Georgiana Mușat, Films in Frame)